Nauki matematyczno-przyrodnicze
"PLAZMOLIZA? A co to takiego? Preparowanie i mikroskopowanie.
Mimo, iż nie otrzymaliśmy jeszcze obiecanego mikroskopu i przyrządów do mikroskopowania - pracowaliśmy na sprzęcie pożyczonym z pracowni biologicznej. Każdy z nas miał swój własny mikroskop.
Na dzisiejszych zajęciach przypomnieliśmy sobie elementy budowy mikroskopu. Przygotowaliśmy mikroskopy do pracy zgodnie z instrukcją obsługi urządzenia badawczego i przeprowadziliśmy obserwację mikroskopową gotowych preparatów (tkanki roślinne, rośliny jedno i dwuliścienne, grzyby, tkanki zwierzęce a nawet bakterie). Następnie zapoznaliśmy się z instrukcją wykonania preparatu. Wykonaliśmy preparat liścia cebuli, próbki miąższu ziemniaka oraz każdy z nas preparat dowolny (jednogłośnie postawiliśmy na preparat własnego włosa). Następnie zajęliśmy się wykonaniem rysunku obrazu mikroskopowego. Aby wykonać taki rysunek należy posługiwać się wyłącznie ołówkiem (nie wolno używać pisaków, kredek i innych przyborów), należy wykonać go odręcznie na gładkim papierze. Prawidłowo wykonany rysunek zawiera: obiekt, opisy i podpis. Na koniec zajęć wyszukiwaliśmy informacje naukowe w różnych źródłach wiedzy na temat następujących terminów: plazmoliza, dyfuzja, osmoza, roztwór hipertoniczny, hipotoniczny, izotoniczny). Naszą pracę udokumentowaliśmy fotograficznie. Z niecierpliwością czekamy na następne zajęcia, na których będziemy obserwować zjawisko plazmolizy.
Przedsiębiorczość
Tematem przewodnim dzisiejszych zajęć były podatki. Dowiedzieliśmy się, jakie podatki stosowano w zamierzchłych czasach. Omówiliśmy podatki i daniny w starożytności, średniowieczu. Prześledziliśmy historię podatku dochodowego. Zapoznaliśmy się z obowiązującymi podatkami. Niektórzy byli bardzo zaskoczeni podatkiem od posiadania psów. Dość dużo czasu poświęciliśmy na zrozumienie w jaki sposób obecnie rozliczamy się. Wypełnianie deklaracji podatkowej jest zajęciem skomplikowanym i wymagającym sporej wiedzy. Jednak dla nas takie zadanie to wyzwanie. PIT-y nie mają dla nas tajemnic.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz